BİLGİSAYAR GRAFİKLERİ DERSİ

 

 

Duyurular

 

 

Duyuru 14: MOODLE’da “Bütünleme Sınavı Hakkında Bilgi” bağlantısından ilgili bilgilere ulaşabilirsiniz. Soruların çoğunun, Final sınavında çıkan kavramlara benzer şekilde olması planlanmıştır veya biraz farklılaştırılarak sorulacaktır.

 

 

Duyuru 13: Final Sınavı Sonuçları ve Ortalamalar

 

Final Sınavı toleranslı değerlendirilmiştir. Sunumdan puan kırılmamıştır. Diğer değerlendirmelerde de gereken esneklik gösterilmiştir. Bu nedenlerle üst harf notuna geçme istekleri kabul edilmemektedir. 

 

Herhangi bir notu işlenmemiş / yanlış işlenmiş olan öğrenci varsa, MOODLE’da doğru yere yükleme yapıp yapmadığını kontrol edip en kısa sürede dersi veren öğretim üyesine bildirmelidir.

 

Bütünleme sınavı Final sınavı ile aynı konuları içermektedir. Farklı sorular sorulabilecek ve konular ile soru türlerinin ağırlıkları değiştirilebilecektir. Bütünlemeye kalanlar girsinler; geçmek isteyenler için biraz kanaat kullanılabilecek, ancak not yükseltmek isteyenler için bu söz konusu olamayabilecektir.    

Bütünleme sınavı hakkında kısa bilgi daha sonra MOODLE’da ilan edilecektir.

 

 

Duyuru 12: MOODLE’da “Final Sınavı Hakkında Bilgi” bağlantısından ilgili bilgilere ulaşabilirsiniz.

 

 

Duyuru 11: 27 Mayıs 2019 Pzt. günü derste 3 “Chapter” konu anlatılmakta ve sınav içeriği hakkında bilgi verilmektedir. Bu nedenle son hafta derse katılım önemlidir ve anlatılacak konular Final sınavının önemli bir yüzdesini oluşturabilecektir. 

 

 

Duyuru 10: Proje 2 Kontrolü 27 Mayıs 2019 günü dersten (16:00’dan) sonra yapılabilecektir. Artırılmış Gerçeklik ve Ekstra puan alabilecek proje gruplarının proje kontrolünün dersin öğretim üyesi tarafından yapılması planlanmıştır. En fazla 29 Mayıs günü akşamına kadar MOODLE’a yüklenip en geç 30 Mayıs günü ilgili asistana kontrol ettirilmelidir.   

 

Final Sınavında Sunumlardan az sayıda yüzeysel sorular çıkabilecektir. Sunum dosyalarının notlandırılabilmesi için sunumun yapılması ve Sunum Dosyası Yükle seçeneğinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir.

 

 

Duyuru 9: Arasınav Sonuçları ve Proje 1 Notları (Güncelleme 25.04.2019)

Bilgisayar grafiklerinin birçok yönü (genel kültür, matematik, üç boyutlu düşünebilme, yazılım, donanım, sanat, çizim, …) bulunmaktadır. Alanda başarılı olmak isteyen öğrencilerin konuyu değişik yönleri ile birlikte öğrenmeleri ve bu alanlarda kendilerini geliştirmeleri önerilmektedir.   

Arasınavda, genel kültür bilgisi; alanda kavram karşılaştırma yeteneği; grafik mekanizmalarının kullanım amacının netleşme düzeyi; alternatif yöntemleri fark edebilme, üç boyutlu düşünebilme ve hesaplama yeteneği; pratik düşünme gibi Bilgisayar Grafiklerinin farklı yönleri ölçülmüştür. Grafik yazılımı geliştirme bilgisi özellikle projelerde değerlendirilmektedir. Final sınavında sorulması planlanan sınırlandırılmış bir OpenGL sorusu da ayrıca bu amaca (3D kütüphane kullanımını öğretmeye) yöneliktir.  

Derse çalışma ve kavramların öğrenilmesi ile birlikte, dersleri takip ve projelerin özümsenmesi de soruların cevaplanmasında yararlı olmaktadır. 

 

 

Duyuru 8: Arasınav Hakkında Bilgi ve sınav içeriği, MOODLE’da ders notlarının hemen sonrasında ilan edilmiştir.

 

 

Duyuru 7:

 

Proje 1 Son Teslim Tarihi, 7 Nisan 2019 Pazar akşamdır. Her iş günü için 15'er puan kırılarak 12 Nisan 2019 tarihine kadar da teslim edilebilir (MOODLE’a yüklenebilir). Eğer projenin sıkıştırılmış dosya boyutu 50 Mb.’ı aşıyorsa, internette size ait geçerli ve dışarıdan ulaşılabilecek bir yere yükleyip MOODLE’a linkini içeren bir dosya eklemeniz de yeterli olacaktır.      

Proje kontrolleri: 08 Nisan 2019 Pzt. Bilgisayar Grafikleri dersinin hemen ardından yapılacaktır. Kontrol işleminin yapılacağı lab. ve gerekli diğer bilgiler (proje gruplarının kontrol saat aralıkları vb.) o gün öğleden önce duyurulabilecektir. Default: Yapay Zeka Lab'da (zemin kat koridor ortası) dersin asistanları tarafından yapılacaktır. Kontrolleri yaptırılmayan projelere not verilmemektedir.

 

Duyuru 6:

Visual Studio 2008 için GLUT Kurulumu ve OpenGL projelerinin çalıştırılması

OpenGL Lab.

 

 

Duyuru 5:

 

 

Beginner Basics : http://trcf52.okstate.edu/GPU/u3d-tut-1.pdf

 

Unity 2D Tutorials : https://noobtuts.com/unity

 

Tutorial 0: https://gamedevacademy.org/category/tutorials/unity/page/2/

 

Tutorial 1: https://www.eait.uq.edu.au/filething/get/20519/INTRODUCTION%20TO%20UNITY.pdf

 

Tutorial 2: https://www.cla.purdue.edu/academic/vpa/ad/act/resources/AD41700_Unity3D_workshop01_F13.pdf

 

Basic FPS Controller: https://www.youtube.com/watch?v=F5eE1YL1ZJY

 

Gravity, Jump and Movement: https://www.youtube.com/watch?v=NgV6iJC_F3s

 

Collision Detection1: https://www.youtube.com/watch?v=fSAwaop3Mg8

 

Collision Detection2: https://www.youtube.com/watch?v=wYDOkF7HKps

 

Unity Tutorials: https://unity3d.com/learn/tutorials

 

Lynda: https://www.lynda.com/Unity-training-tutorials/1242-0.html

 

Türkçe Videolar: http://www.unity3dtr.com/unity-3d-c-dersi-giris/

 

Türkçe Altyazılı Videolar: https://www.youtube.com/channel/UC47tcu4prAovGH-AkI0yurA

 

 

2D Grafik Projesini GameMaker’da yapacaklar: https://yasirkula.com/2012/09/05/sitedeki-tum-game-maker-dersleri-burada/

 

 

 

Duyuru 4: Derste Yoklama alınmaktadır ve 6 hafta mazeretsiz gelmeyen öğrenci kalmaktadır. 

 

 

 

Duyuru 3: Projeler ve Sunum

 

Projeler ve Raporları Moodle üzerinden yüklenecektir, bu nedenle Dersin sayfasına en kısa sürede kaydolunuz. Geçmiş senelerde yapılmış Proje 1 ve Proje 2 örnekleri de mevcuttur. İnceleyiniz.

Projelerin veriliş ve son teslim tarihleri dersin Web Sayfası Proje bölümünde ilan edilmektedir.

Derse kayıtlı öğrenciler, MOODLE’da 20 Mart 2019 tarihine kadar dersin “Sunum konusu seçimi” anketine girerek bir konu seçmelidirler.

Aşama I) Herhangi bir gruptan seçilecek tek kişi MOODLE’da anketten seçim yapacaktır. Konu önceden diğer bir grup tarafından alınmışsa uygunluk sıralamanızdaki sonraki bir konu seçilmelidir. Arkadaşlarınızla alternatiflerinizi önceden değerlendirin (1., 2., 3. konu gibi).

Ankette karşınıza çıkacak konuları incelemeniz yararlı olacaktır.

Anlatmayı planladığınız konu bu listede yoksa, diğer seçeneğini seçmelisiniz.

Sunum yapmak yerine html 5 Canvas projesi yapmayı tercih edenler de, Sunum konusu seçimine girerek en sonda bulunan “html 5 Canvas projesi yapmayı tercih ediyorum” seçeneğini işaretlemelidirler.

Aşama II) Herhangi bir konuyu anketten seçebildiyseniz, sadece grup temsilciniz MOODLE’da Ankette konunuzu seçtikten sonra, Sunum Grubunuzu Oluşturan Öğrencilerin Numara ve İsimlerini Kendiniz Dahil Yazınız. Konu başlığınızı da başa ekleyiniz.

etkinliğinden sunum başlığınızı ve tüm grup üyelerinin bilgilerini yazmalıdır.

Diğer seçeneğini seçen veya Html5 Canvas + JScript projesi yapacak grup temsilcileri de aynı şekilde bilgileri girmelidir.  

 

 

Konu belirlemeyi anket bitiş tarihi sonrasına bırakanların Sunum notları 20% düşürülebilecektir.

Sunum konusu belirlemek için, http://yzgrafik.ege.edu.tr/~ugur/12_13_Spring/CG/Sunumlar/ adresindeki belgeleri inceleyebilirsiniz. Ayrıca, geçen seneler haftalık planına ulaşarak sunum başlıklarını görebilirsiniz. MOODLE’dan geçen senelerdeki sunumlara da ulaşabilirsiniz.  

 

 

Html5 Canvas raporu en az 5 sayfa olmalıdır ve formatı MOODLE’da belirtilmiştir. Kütüphaneler de kullanılabilir : http://www.createjs.com/easeljs, http://createjs.com/, http://stackoverflow.com/questions/8938969/current-state-of-javascript-canvas-libraries,

 

Dersin arasınavlardan sonraki Seminer Sunumları ortalama 20-45 dk. sürmelidir. 25 ile 50 arasında slayt içermesi, sayfa numaralarının olması ve başta seminer içeriğinin verilmesi gereklidir. Sonda kaynakça yer almalı ve içeride atıf verilmelidir. Önemli kısımlar detaylandırılmalı, ayrıntılar için bağlantılar verilmeli ve kısa geçilmelidir. 

 

 

Proje 1 için, önceki senelerde Tetris, Mario, Pong, Pacman, Harrier Attack, Maze (parça toplama), Arkanoid, Car Race gibi 2D oyunlar ve Zeka oyunları tercih edilmiştir. Öncesinde internetten hazır kodlar bularak mantıklarını inceleyiniz. Mobil ortamdaki oyunların da önemli bir kısmı iki boyutlu olduğu için, benzerlerini de araştırarak yapabilirsiniz. Oyun yerine Eğitim ve simülasyon programı geliştirme seçeneği de tercih edilebilir. C#, Java, Python, html5, Flash, Oyun Motoru gibi ortamlardan istediğiniz birisini tercih edebilirsiniz.

  

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gaming_topics

 

Proje 2 için WebGL tercih edenler 3js vb. bir kütüphane ile birlikte kullanabilirler: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WebGL_frameworks

https://en.wikipedia.org/wiki/Three.js,

http://tutorialzine.com/2013/09/20-impressive-examples-for-learning-webgl-with-three-js/,

http://threejs.org/docs/index.html#Manual/Introduction/Creating_a_scene,

http://stackoverflow.com/questions/11966779/learning-webgl-and-three-js,

http://code.tutsplus.com/tutorials/webgl-with-threejs-basics--net-35688,

http://learningthreejs.com/

 

 

 

 

Duyuru 2: İzmir’deki ve Türkiye’deki Bazı Teknoparklar

 

EGE Üniversitesi Teknopark : http://teknoparkege.com/

Dokuz Eylül (Sağlık, İnciraltı Yerleşkesi – Balçova) / (Mühendislik, Tınaztepe Buca) DEPARK : https://www.depark.com/firmalar

İzmir Teknoloji Geliştirme Bölgesi (Urla): http://teknoparkizmir.com.tr/

 

ODTÜ Teknokent: http://odtuteknokent.com.tr/tr

İTÜ Teknokent: http://www.ariteknokent.com.tr

Bilkent Cyberpark: http://www.cyberpark.com.tr/WebContent/WebContent/2783, http://www.cyberpark.com.tr/Splash/Splash/2820

 

Staj başvuruları için faaliyet alanlarını inceleyebilirsiniz.

 

 

Mezun olduktan sonra, Bilgisayar Grafikleri alanında yurtiçinde ilgili bir programda Yüksek Lisans yapmak isteyen öğrenciler için:

 

ODTÜ Enformatik Enstitüsü Oyun Teknolojileri Programı:
http://gate.ii.metu.edu.tr/tr/gate-hakkinda
http://gate.ii.metu.edu.tr/tr/node
Curriculum: http://gate.ii.metu.edu.tr/system/files/GATE_Curriculum_v2014.jpg

Hacettepe Üniv. Bilişim Enstitüsü Bilgisayar Grafiği ABD:
Bilgisayar Animasyonu ve Oyun Teknolojileri Yüksek Lisans Programı

http://www.bil-grafik.hacettepe.edu.tr/

BCA 603 Oyun Motorları İçin Matematik ve Fizik

BCA 604 Unity 3D İle Oyun Geliştirme

BCA 605 Bilgisayar Oyunlarında Yapay Zeka

BCA 606 Konsol Oyunu Geliştirme

BCA 607 Hareket Analizi Sistemleri

BCA 608 Hesaplamalı Geometri

BCA 610 Animasyon İçin Betik Diller

BCA 611 Video Oyunları İçin 3B Grafik

BCA 612 Bilgisayar Oyunlarında Veri Yapıları

BCA 613 Bilgisayar Animasyonu I

BCA 614 Bilgisayar Animasyonu II

BCA 618 Biyomekanik

BCA 623 Bilgisayar Oyunları Tasarımı

BCA 651 Web'de Animasyon

BCA 682 MAX/MSP I

BCA 600-01 Özel Konular

BCA 600-02 Özel Konular

 

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=oHpIM6ZOAgI
http://e-bergi.com/y/turkiyede_oyun_gelistirme_egitimi

http://oyungelistirenler.com/oyun-gelistirme-uzerine-turkiyede-hangi-akademik-secenekler-var/

 

 

Değişik formatlarda ücretsiz veya ücretli 3D Model bulabileceğiniz bir adres: https://www.cgtrader.com/free-3d-models

Projelerinizde de kullanabilirsiniz.

 

 

 

Duyuru 1:

 

 

332 Bilgisayar Grafikleri (3. Sınıf Bahar Dönemi Teknik Seçmeli)

Dersi seçme veya başka derse geçme konusunda karar verme aşamasındaki öğrenciler için yönlendirme:

 

Highlights:

·       Seçmeli ders olarak Teknoloji öğreten dersler ile mezunların daha çok iş bulabildikleri alanlardaki dersler öncelikli olarak seçilmelidir. Türkiye’de iş hayatında bu tür dersler gerekli olmaktadır. Stajların ve Bitirme Tezlerinin birçoğunda istenen / aranan niteliklerdendir.

·       Bilgisayar Grafikleri dersi ise bir uzmanlık dersidir. Sadece bu alanda çalışmak isteyenlerin veya ilgisi olanların seçmesi uygundur. 

·       Her sene proje ve sınavlardaki “challenge” öğelerin sayısı artırılmaktadır. Bu sayede sadece ilgili olanlar ve daha çok çalışanlar iyi not alabilmektedir. 

·       İlgi alanı dersi olduğu için derste her konunun anlatılması beklenmemelidir. İlgili olanların araştırarak / çalışarak bulabileceği konular öğrencilere bırakılmaktadır.

·       Seçimlik ders olduğu için kanaat kullanılmaması planlanmıştır.    

 

Ders yoğun olarak matematik içermektedir! Matematik veya Doğrusal Cebir gibi konularda iyi olmayan öğrencilerin, Bilgisayar Grafikleri dersinden de hoşlanmama olasılığı yüksek olup tecrübelerle sabittir.   

 

Derste 2 adet Proje verilmesi planlanmaktadır. Projelerin iş yükü geçen seneye göre yaklaşık 20% oranında artırılacaktır. Öğrenciler 3’er kişilik gruplar oluşturarak, Bilgisayar Grafikleri alanında güncel bir konuyu araştırarak sunum da yapacaklardır. Dersin iş yükünden dolayı, alttan dersi bulunan veya part time çalışan öğrenciler için uygun bir tercih olmayabilecektir.    

 

Özellikle dersi ilgili olmayan öğrencilerin seçmesinden, konulara ve projelere gerekli özenin gösterilmemesinden / vakit ayrılamamasından dolayı dersten başarısızlık durumları oluşabilmektedir. Data Structures dersinden yüksek not alan öğrencilerin, çalışmaları kaydıyla Bilgisayar Grafikleri dersi başarı durumları arasında ise bir korelasyon bulunmaktadır.

 

Dersin, matematik, yazılım, sanat ve donanım gibi alanları bütünleştirici bir yapısı vardır. Tüm dünyada olduğu ve yıllardır bölümde verildiği gibi dersin doğası gereği bilgisayar dili öğretme veya yazılım tekniklerini uygulatma veya bu tür dersleri destekleme gibi bir amacı bulunmamaktadır. Yazılım, programlama, bilgisayar ağları ve diğer konularda kendilerini ilerletmek isteyenlerin, dersin döneminde açılan alternatiflerini tercih etmeleri önerilir. Ayrıca bilgisayar grafikleri, kayıtlanan öğrenciler için bilimsel programlama yükü de getireceğinden, kodlama yapmak istemeyen öğrenciler için de uygun bir seçenek değildir. Öğrencilerden, matematik ve geometrik algoritmalar ile ilgili çalışmalar yapma konusunda istekli olmaları da beklenmektedir. Dersi öğrenmek ve geçmek için, proje ve ödevlere / çalışma sorularına özen gösterilmelidir. Konu ile ilgilenenler ve mezun olduktan sonra bu alanda çalışmayı düşünenler için yararlı olacaktır. 

 

Web tabanlı programlama / yazılım geliştirme konusu, özellikle stajda birçok şirkette ve sonrasında öğrenciler açısından yararlı olabilmektedir. Bu konuda yeterli deneyimi bulunmayan öğrencilerin, ilgili konuda verilen alternatif ders / dersleri seçmeleri uygun olacaktır. Bölüm mezunlarının çoğunluğu, yazılım, web teknolojileri ve mobil teknolojiler konularında veya ilgili alanlardaki işlerde çalışmaktadırlar. 

 

Bilgisayar Grafikleri alanında özellikle gerçekçi görüntülerin oluşturulması, üç boyutlu dönüşümler, eğriler, bilgisayar animasyonu, aydınlatma gibi konular anlatılmakta ve altyapılarındaki matematik üzerinde de durulmaktadır.

 

Dönem sonunda öğrenciler 2 boyutlu bir yazılım (Java 2D veya C# GDI+ kullanarak) ve 3 boyutlu grafikler içeren bir yazılım (OpenGL kullanarak) geliştirebilir duruma da gelmektedirler. Yazılım olarak bilimsel simülasyon / eğitim yazılımı veya oyun tercih edilebilmektedir. Uygun görülmesi şartı ile her bir proje yerine alternatif konular da alınabilmektedir. Örnek olarak genel amaçlı bir dilde kodlamak yerine (2. ve 3. Projede) Oyun Motorları ile Oyun geliştirilebilmektedir.     

 

Dersin (Muhtemel) Değerlendirmesi:

Activities

Projects 1,2: Report Preparation, Presentation, Attendance

Midterm Exam

Final Exam

%25

%25

%50

 

Yıllar arasında (seçen kişi sayısının değişimi ile) farklılık oluşmaması açısından DDS Uygulanmaktadır. Geçme notu 60’tır.

Alternatif teknik seçimlik derslere ilişkin bilgilere EÜ Ders Kataloğundan ulaşabilirsiniz. Güncel bilgiler için derslerin öğretim üyelerine danışılmalıdır.