BİLGİSAYAR
GRAFİKLERİ DERSİ
Duyurular
Duyuru 14: MOODLE’da “Bütünleme Sınavı Hakkında Bilgi” bağlantısından ilgili
bilgilere ulaşabilirsiniz.
Duyuru 13: Final Sınavı
Sonuçları ve Ortalamalar
Final Sınavı toleranslı
değerlendirilmiştir. Sunumdan puan kırılmamıştır. Diğer değerlendirmelerde de gereken esneklik gösterilmiştir. Bu
nedenlerle üst harf notuna geçme istekleri kabul edilmemektedir.
Herhangi bir notu işlenmemiş /
yanlış işlenmiş olan öğrenci varsa, MOODLE’da doğru
yere yükleme yapıp yapmadığını kontrol edip en kısa sürede dersi veren öğretim
üyesine bildirmelidir.
Bütünleme sınavı Final sınavı ile aynı konuları içermektedir.
Farklı sorular sorulabilecek ve konular ile soru türlerinin ağırlıkları
değiştirilebilecektir. Bütünlemeye kalanlar girsinler; geçmek isteyenler için
biraz kanaat kullanılabilecek, ancak not yükseltmek isteyenler için bu söz
konusu olamayabilecektir.
Duyuru 12: MOODLE’da “Final Sınavı Hakkında Bilgi” bağlantısından ilgili
bilgilere ulaşabilirsiniz.
Duyuru 11: 27 Mayıs 2019 Pzt. günü
derste 3 “Chapter” konu anlatılmakta ve sınav içeriği
hakkında bilgi verilmektedir. Bu nedenle son hafta derse katılım önemlidir ve
anlatılacak konular Final sınavının önemli bir yüzdesini
oluşturabilecektir.
Duyuru 10: Proje 2 Kontrolü 27 Mayıs 2019 günü dersten
(16:00’dan) sonra yapılabilecektir.
Artırılmış Gerçeklik ve Ekstra puan alabilecek proje gruplarının proje
kontrolünün dersin öğretim üyesi tarafından yapılması planlanmıştır. En fazla
29 Mayıs günü akşamına kadar MOODLE’a yüklenip en geç
30 Mayıs günü ilgili asistana kontrol ettirilmelidir.
Final Sınavında Sunumlardan az sayıda yüzeysel sorular
çıkabilecektir. Sunum dosyalarının notlandırılabilmesi
için sunumun yapılması ve Sunum Dosyası Yükle seçeneğinden sisteme yüklenmesi
gerekmektedir.
Duyuru 9: Arasınav
Sonuçları ve Proje 1
Notları (Güncelleme 25.04.2019)
Bilgisayar
grafiklerinin birçok yönü (genel kültür, matematik, üç boyutlu düşünebilme,
yazılım, donanım, sanat, çizim, …) bulunmaktadır. Alanda başarılı olmak isteyen
öğrencilerin konuyu değişik yönleri ile birlikte öğrenmeleri ve bu alanlarda
kendilerini geliştirmeleri önerilmektedir.
Arasınavda, genel kültür bilgisi; alanda kavram
karşılaştırma yeteneği; grafik mekanizmalarının kullanım amacının netleşme
düzeyi; alternatif yöntemleri fark edebilme, üç boyutlu düşünebilme ve
hesaplama yeteneği; pratik düşünme gibi Bilgisayar Grafiklerinin farklı yönleri
ölçülmüştür. Grafik yazılımı geliştirme bilgisi özellikle projelerde
değerlendirilmektedir. Final sınavında sorulması planlanan sınırlandırılmış
bir OpenGL sorusu da ayrıca bu amaca (3D
kütüphane kullanımını öğretmeye) yöneliktir.
Derse çalışma ve kavramların
öğrenilmesi ile birlikte, dersleri takip ve projelerin özümsenmesi de soruların
cevaplanmasında yararlı olmaktadır.
Duyuru 8: Arasınav
Hakkında Bilgi ve sınav içeriği, MOODLE’da ders notlarının
hemen sonrasında ilan edilmiştir.
Duyuru 7:
Proje 1 Son Teslim Tarihi, 7 Nisan 2019 Pazar akşamdır. Her iş
günü için 15'er puan kırılarak 12 Nisan 2019 tarihine kadar da teslim
edilebilir (MOODLE’a yüklenebilir). Eğer projenin
sıkıştırılmış dosya boyutu 50 Mb.’ı aşıyorsa,
internette size ait geçerli ve dışarıdan ulaşılabilecek bir yere yükleyip MOODLE’a linkini içeren bir dosya eklemeniz de yeterli
olacaktır.
Proje
kontrolleri: 08 Nisan 2019 Pzt. Bilgisayar Grafikleri dersinin hemen ardından
yapılacaktır. Kontrol işleminin yapılacağı lab. ve gerekli diğer bilgiler (proje gruplarının kontrol saat
aralıkları vb.) o gün öğleden önce duyurulabilecektir. Default:
Yapay Zeka Lab'da (zemin kat
koridor ortası) dersin asistanları tarafından yapılacaktır. Kontrolleri
yaptırılmayan projelere not verilmemektedir.
Duyuru 6:
Visual
Studio 2008 için GLUT
Kurulumu ve OpenGL projelerinin
çalıştırılması
Duyuru 5:
Beginner Basics : http://trcf52.okstate.edu/GPU/u3d-tut-1.pdf
Unity 2D Tutorials : https://noobtuts.com/unity
Tutorial
0: https://gamedevacademy.org/category/tutorials/unity/page/2/
Tutorial
1: https://www.eait.uq.edu.au/filething/get/20519/INTRODUCTION%20TO%20UNITY.pdf
Tutorial
2: https://www.cla.purdue.edu/academic/vpa/ad/act/resources/AD41700_Unity3D_workshop01_F13.pdf
Basic FPS Controller: https://www.youtube.com/watch?v=F5eE1YL1ZJY
Gravity,
Jump and Movement: https://www.youtube.com/watch?v=NgV6iJC_F3s
Collision
Detection1: https://www.youtube.com/watch?v=fSAwaop3Mg8
Collision
Detection2: https://www.youtube.com/watch?v=wYDOkF7HKps
Unity
Tutorials:
https://unity3d.com/learn/tutorials
Lynda: https://www.lynda.com/Unity-training-tutorials/1242-0.html
Türkçe Videolar: http://www.unity3dtr.com/unity-3d-c-dersi-giris/
Türkçe Altyazılı Videolar: https://www.youtube.com/channel/UC47tcu4prAovGH-AkI0yurA
2D Grafik Projesini GameMaker’da yapacaklar: https://yasirkula.com/2012/09/05/sitedeki-tum-game-maker-dersleri-burada/
Duyuru 4: Derste Yoklama alınmaktadır ve 6
hafta mazeretsiz gelmeyen öğrenci kalmaktadır.
Duyuru 3: Projeler ve Sunum
Projeler
ve Raporları Moodle üzerinden yüklenecektir, bu nedenle Dersin sayfasına en kısa sürede
kaydolunuz.
Aşama I) Herhangi bir gruptan seçilecek tek kişi MOODLE’da anketten seçim yapacaktır. Konu önceden diğer bir
grup tarafından alınmışsa uygunluk sıralamanızdaki sonraki bir konu
seçilmelidir. Arkadaşlarınızla alternatiflerinizi önceden değerlendirin (1., 2., 3. konu gibi).
Ankette karşınıza
çıkacak konuları incelemeniz yararlı olacaktır.
Anlatmayı planladığınız
konu bu listede yoksa, diğer seçeneğini seçmelisiniz.
Sunum yapmak yerine
html 5 Canvas projesi yapmayı tercih edenler de,
Sunum konusu seçimine girerek en sonda bulunan “html 5 Canvas
projesi yapmayı tercih ediyorum” seçeneğini işaretlemelidirler.
Aşama II) Herhangi bir
konuyu anketten seçebildiyseniz, sadece grup temsilciniz MOODLE’da
Ankette konunuzu
seçtikten sonra, Sunum Grubunuzu Oluşturan Öğrencilerin Numara ve İsimlerini
Kendiniz Dahil Yazınız. Konu başlığınızı da
başa ekleyiniz.
etkinliğinden sunum başlığınızı ve tüm grup üyelerinin bilgilerini
yazmalıdır.
Diğer seçeneğini seçen
veya Html5 Canvas + JScript projesi yapacak grup
temsilcileri de aynı şekilde bilgileri girmelidir.
Konu belirlemeyi anket
bitiş tarihi sonrasına bırakanların Sunum notları 20% düşürülebilecektir.
Sunum konusu belirlemek için, http://yzgrafik.ege.edu.tr/~ugur/12_13_Spring/CG/Sunumlar/ adresindeki belgeleri inceleyebilirsiniz. Ayrıca, geçen seneler haftalık planına ulaşarak sunum başlıklarını görebilirsiniz. MOODLE’dan geçen senelerdeki sunumlara da ulaşabilirsiniz.
Html5 Canvas
raporu en az 5 sayfa olmalıdır ve formatı MOODLE’da belirtilmiştir.
Kütüphaneler de kullanılabilir : http://www.createjs.com/easeljs,
http://createjs.com/, http://stackoverflow.com/questions/8938969/current-state-of-javascript-canvas-libraries,
Dersin arasınavlardan sonraki Seminer Sunumları ortalama 20-45 dk. sürmelidir. 25 ile 50 arasında slayt içermesi, sayfa numaralarının olması ve başta seminer içeriğinin verilmesi gereklidir. Sonda kaynakça yer almalı ve içeride atıf verilmelidir. Önemli kısımlar detaylandırılmalı, ayrıntılar için bağlantılar verilmeli ve kısa geçilmelidir.
Proje 1 için, önceki senelerde Tetris, Mario, Pong, Pacman, Harrier Attack, Maze (parça toplama), Arkanoid, Car Race gibi 2D oyunlar ve Zeka oyunları tercih edilmiştir. Öncesinde internetten hazır kodlar bularak mantıklarını inceleyiniz. Mobil ortamdaki oyunların da önemli bir kısmı iki boyutlu olduğu için, benzerlerini de araştırarak yapabilirsiniz. Oyun yerine Eğitim ve simülasyon programı geliştirme seçeneği de tercih edilebilir. C#, Java, Python, html5, Flash, Oyun Motoru gibi ortamlardan istediğiniz birisini tercih edebilirsiniz.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_gaming_topics
Proje 2 için WebGL tercih edenler 3js vb. bir kütüphane ile birlikte kullanabilirler: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WebGL_frameworks
https://en.wikipedia.org/wiki/Three.js,
http://tutorialzine.com/2013/09/20-impressive-examples-for-learning-webgl-with-three-js/,
http://threejs.org/docs/index.html#Manual/Introduction/Creating_a_scene,
http://stackoverflow.com/questions/11966779/learning-webgl-and-three-js,
http://code.tutsplus.com/tutorials/webgl-with-threejs-basics--net-35688,
Duyuru 2: İzmir’deki ve Türkiye’deki
Bazı Teknoparklar
EGE Üniversitesi
Teknopark : http://teknoparkege.com/
Dokuz Eylül
(Sağlık, İnciraltı Yerleşkesi – Balçova) / (Mühendislik,
Tınaztepe Buca) DEPARK : https://www.depark.com/firmalar
İzmir Teknoloji Geliştirme
Bölgesi (Urla): http://teknoparkizmir.com.tr/
ODTÜ
Teknokent: http://odtuteknokent.com.tr/tr
İTÜ
Teknokent: http://www.ariteknokent.com.tr
Bilkent Cyberpark: http://www.cyberpark.com.tr/WebContent/WebContent/2783,
http://www.cyberpark.com.tr/Splash/Splash/2820
Staj başvuruları için faaliyet alanlarını inceleyebilirsiniz.
Mezun olduktan sonra, Bilgisayar Grafikleri
alanında yurtiçinde ilgili bir programda Yüksek Lisans yapmak isteyen
öğrenciler için:
ODTÜ Enformatik Enstitüsü Oyun
Teknolojileri Programı:
http://gate.ii.metu.edu.tr/tr/gate-hakkinda
http://gate.ii.metu.edu.tr/tr/node
Curriculum: http://gate.ii.metu.edu.tr/system/files/GATE_Curriculum_v2014.jpg
Hacettepe Üniv. Bilişim Enstitüsü Bilgisayar Grafiği
ABD:
Bilgisayar Animasyonu ve Oyun Teknolojileri Yüksek Lisans Programı
http://www.bil-grafik.hacettepe.edu.tr/
BCA 603 Oyun Motorları İçin
Matematik ve Fizik
BCA 604 Unity
3D İle Oyun Geliştirme
BCA 605 Bilgisayar
Oyunlarında Yapay Zeka
BCA 606 Konsol Oyunu
Geliştirme
BCA 607 Hareket Analizi
Sistemleri
BCA 608 Hesaplamalı Geometri
BCA 610 Animasyon İçin Betik
Diller
BCA 611 Video Oyunları İçin
3B Grafik
BCA 612 Bilgisayar
Oyunlarında Veri Yapıları
BCA 613 Bilgisayar
Animasyonu I
BCA 614 Bilgisayar
Animasyonu II
BCA 618 Biyomekanik
BCA 623 Bilgisayar Oyunları
Tasarımı
BCA 651 Web'de
Animasyon
BCA 682 MAX/MSP I
BCA 600-01 Özel Konular
BCA 600-02 Özel Konular
https://www.youtube.com/watch?v=oHpIM6ZOAgI
http://e-bergi.com/y/turkiyede_oyun_gelistirme_egitimi
http://oyungelistirenler.com/oyun-gelistirme-uzerine-turkiyede-hangi-akademik-secenekler-var/
Değişik formatlarda ücretsiz veya ücretli
3D Model bulabileceğiniz bir adres: https://www.cgtrader.com/free-3d-models
Projelerinizde de kullanabilirsiniz.
Duyuru 1:
332 Bilgisayar Grafikleri (3. Sınıf Bahar Dönemi
Teknik Seçmeli) Highlights: ·
Seçmeli ders olarak
Teknoloji öğreten dersler ile mezunların daha çok iş bulabildikleri
alanlardaki dersler öncelikli olarak seçilmelidir. Türkiye’de iş hayatında bu
tür dersler gerekli olmaktadır. Stajların ve Bitirme Tezlerinin birçoğunda
istenen / aranan niteliklerdendir. ·
Bilgisayar Grafikleri
dersi ise bir uzmanlık dersidir. Sadece bu alanda çalışmak isteyenlerin veya
ilgisi olanların seçmesi uygundur. ·
Her sene proje ve
sınavlardaki “challenge” öğelerin sayısı
artırılmaktadır. Bu sayede sadece ilgili olanlar ve daha çok çalışanlar iyi
not alabilmektedir. ·
İlgi alanı dersi
olduğu için derste her konunun anlatılması beklenmemelidir. İlgili olanların
araştırarak / çalışarak bulabileceği konular öğrencilere bırakılmaktadır. ·
Seçimlik ders olduğu
için kanaat kullanılmaması planlanmıştır.
Ders yoğun olarak
matematik içermektedir! Matematik veya Doğrusal Cebir gibi konularda iyi olmayan
öğrencilerin, Bilgisayar Grafikleri dersinden de hoşlanmama olasılığı yüksek
olup tecrübelerle sabittir. Derste 2 adet Proje verilmesi planlanmaktadır. Projelerin iş yükü
geçen seneye göre yaklaşık 20% oranında artırılacaktır. Öğrenciler 3’er
kişilik gruplar oluşturarak, Bilgisayar Grafikleri alanında güncel bir konuyu
araştırarak sunum da yapacaklardır. Dersin iş yükünden dolayı, alttan dersi
bulunan veya part time çalışan öğrenciler için
uygun bir tercih olmayabilecektir. Özellikle dersi ilgili olmayan öğrencilerin
seçmesinden, konulara ve projelere gerekli özenin gösterilmemesinden / vakit
ayrılamamasından dolayı dersten başarısızlık durumları oluşabilmektedir. Data
Structures dersinden yüksek not alan öğrencilerin,
çalışmaları kaydıyla Bilgisayar Grafikleri dersi başarı durumları arasında
ise bir korelasyon bulunmaktadır. Dersin, matematik, yazılım, sanat ve donanım
gibi alanları bütünleştirici bir yapısı vardır. Tüm dünyada olduğu ve
yıllardır bölümde verildiği gibi dersin doğası gereği bilgisayar dili öğretme
veya yazılım tekniklerini uygulatma veya bu tür dersleri destekleme gibi bir
amacı bulunmamaktadır. Yazılım, programlama, bilgisayar ağları ve diğer
konularda kendilerini ilerletmek isteyenlerin, dersin döneminde açılan
alternatiflerini tercih etmeleri önerilir. Ayrıca bilgisayar grafikleri,
kayıtlanan öğrenciler için bilimsel programlama yükü de getireceğinden,
kodlama yapmak istemeyen öğrenciler için de uygun bir seçenek değildir.
Öğrencilerden, matematik ve geometrik algoritmalar ile ilgili çalışmalar yapma
konusunda istekli olmaları da beklenmektedir. Dersi öğrenmek ve geçmek için,
proje ve ödevlere / çalışma sorularına özen gösterilmelidir. Konu ile
ilgilenenler ve mezun olduktan sonra bu alanda çalışmayı düşünenler için
yararlı olacaktır. Web tabanlı programlama / yazılım geliştirme konusu, özellikle stajda
birçok şirkette ve sonrasında öğrenciler açısından yararlı olabilmektedir. Bu
konuda yeterli deneyimi bulunmayan öğrencilerin, ilgili konuda verilen
alternatif ders / dersleri seçmeleri uygun olacaktır. Bölüm mezunlarının
çoğunluğu, yazılım, web teknolojileri ve mobil teknolojiler konularında veya
ilgili alanlardaki işlerde çalışmaktadırlar.
Bilgisayar Grafikleri alanında özellikle gerçekçi görüntülerin
oluşturulması, üç boyutlu dönüşümler, eğriler, bilgisayar animasyonu,
aydınlatma gibi konular anlatılmakta ve altyapılarındaki matematik üzerinde
de durulmaktadır. Dönem sonunda öğrenciler 2 boyutlu bir yazılım (Java 2D veya C# GDI+
kullanarak) ve 3 boyutlu grafikler içeren bir yazılım (OpenGL
kullanarak) geliştirebilir duruma da gelmektedirler. Yazılım olarak bilimsel simülasyon / eğitim yazılımı veya oyun tercih
edilebilmektedir. Uygun görülmesi şartı ile her bir proje yerine alternatif
konular da alınabilmektedir. Örnek olarak genel amaçlı bir dilde kodlamak
yerine (2. ve 3. Projede) Oyun Motorları ile Oyun
geliştirilebilmektedir. Dersin (Muhtemel) Değerlendirmesi:
Yıllar arasında (seçen kişi sayısının değişimi ile) farklılık oluşmaması açısından DDS Uygulanmaktadır. Geçme notu 60’tır. Alternatif teknik
seçimlik derslere ilişkin bilgilere EÜ Ders Kataloğundan ulaşabilirsiniz.
Güncel bilgiler için derslerin öğretim üyelerine danışılmalıdır. |