435 İŞLEMSEL ZEKA DERSİ (4. Sınıf Bahar Dönemi Teknik Seçmeli) DUYURULARI

 

 

Duyuru 12: MOODLE’da “Bütünleme Sınavı İçeriği (Muhtemel)” bağlantısından ilgili bilgilere ulaşabilirsiniz.

 

 

Duyuru 11: Final Sınavı Sonuçları ve Ortalamalar

 

Final Sınavı toleranslı değerlendirilmiştir. Proje 2’den puan kırılmamıştır. Bu nedenlerle üst harf notuna geçme istekleri kabul edilmemektedir. 

 

Herhangi bir notu işlenmemiş / yanlış işlenmiş olan öğrenci varsa en kısa sürede dersi veren öğretim üyesine bildirmelidir.

 

 

Duyuru 10:  Sunum dosyalarının notlandırılabilmesi için sunumun yapılması ve Sunum Dosyası Yükle seçeneğinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. 

 

 

Duyuru 9: Proje 2 teslim tarihi 30 Mayıs 2019 Perşembe saat 17:30’a kadar uzatılmıştır. Bu tarihe kadar MOODLE’a yüklenmelidir. Türkçe de yazılabilir. 3 sayfa yazılması yeterlidir. 

MOODLE’da iki adet İngilizce örnek bildiri bulunmaktadır. Inet-tr konferanslarında yıllarca örnek bildiri olarak yer alan, öğrencilerimle yapmış olduğum Bildiri Örneği  (bu sene inet-tr web sitesi kullanılmadığı için artık internet adresinden erişilemiyor)

 

Geçen senelerde yaptığım duyurudan alıntı:

“Tezi dersle ilgili olan gruplar dilerlerse ek bir proje yapmadan tezleri üzerinden Yapay Zeka / ML / DM kısmını vurgulayarak yayın hazırlayabilirler. Diğer gruplar (tezi ilgili olmayan / ek proje yapmak isteyen / tezlerini tamamlamamış olan / ders projesi olarak göstermek istemeyen / …) ise çok zaman almayacak bir proje yaparak onu yayın haline dönüştürebilirler. Yeni özellikler eklenmek kaydıyla Proje 1’deki Optimizasyon veya Makine Öğrenmesi konularından birisine benzer proje yapılabilir (farklı problem / farklı veriseti).”     

 

Finaller yaklaştığı ve son sınıf öğrencilerinin yoğunluğu fazla olduğu için son proje kontrolleri makine başında yapılmayacak, dersin öğretim üyesi tarafından MOODLE’a yüklenen proje (kod + program işleyişi) ve Makale/Bildiri belgesi incelenerek gerçekleştirilecektir. Proje 2 konusu Bitirme Tezi ile aynı olan grupların tez danışmanlarının ismini yayına yazmaları kaydıyla MOODLE’a sadece ders kapsamında hazırlayacakları yayını yüklemeleri yeterlidir (Bu grupların projeyi / ilgili kısmın kodunu yükleme zorunluluğu yoktur).”  

 

Bu sene de geçerlidir. Derslerde önceden bahsedilmiştir.

 

 

Duyuru 8:

 

Kariyer günleri nedeni ile 24 Nisan Çarşamba günü yapılamayan İşlemsel Zeka dersinin telafisinin, 29 Nisan Pazartesi 16:00'dan itibaren B8 sınıfında yapılması planlanmıştır. Yeni ders konusu ilave edilmeyecek olup, dileyen gruplar sunumlarını yapabilirler. Her hafta yaklaşık 1.5 haftalık içerik anlatmamdan / konu yoğunluğundan dolayı diğer konularda konuşma fırsatı olmamıştı; Mezuniyet sonrası, iş hayatı, lisansüstü eğitim hakkında bilgi de verebilirim ilgilenenlere. Telafi duyurusu bilmuh'te çok önceden yapılacaktı. Her ihtimale karşı kendim de duyurayım dedim.         

 

Duyuru 7: Arasınav Sonuçları

 

 

Duyuru 6: Muhtemel Arasınav İçeriği (kapsamı), MOODLE’da ders notlarının hemen sonrasında ilan edilmiştir. Arasınavda Python veya Matlab kodu yazılması beklenmemektedir. Ancak kod içeren slaytlardaki kavramlar ve bilgiler de öğrenilmelidir. Görüntü İşleme sorusu Arasınavda yoktur.

 

Duyuru 5: Proje kontrolleri:

10 Nisan 2019 Çarşamba günü İşlemsel Zeka dersinin son saatinde (11:15-12:15 arasında) yapılabilecektir. Dosyalar sisteme yüklenmiş olmak kaydı ile önceden bildirmeniz durumunda başka uygun bir tarihte de kontroller yapılabilir. 

Proje kontrol saatleri, ders arasında MOODLE üzerinden ilan edilebilecektir. Derste konu ile ilgili detaylı bilgi verilmektedir.

Kontrolleri yaptırılmayan projelere not verilmemektedir.       

 

Duyuru 4: Derste Yoklama alınmaktadır ve 6 hafta mazeretsiz gelmeyen öğrenci kalmaktadır. 

 

Duyuru 3: Projeler ve Raporları Moodle üzerinden yüklenecektir, bu nedenle Dersin sayfasına kaydolunuz.

Projelerin veriliş ve son teslim tarihleri dersin Web Sayfası Proje bölümünde ilan edilmektedir.

Derse kayıtlı öğrenciler, MOODLE’da 20 Mart 2017 tarihine kadar dersin “Sunum konusu seçimi” anketine girerek bir konu seçmelidirler.

Aşama I) Herhangi bir gruptan seçilecek tek kişi MOODLE’da anketten seçim yapacaktır. Konu önceden diğer bir grup tarafından alınmışsa uygunluk sıralamanızdaki sonraki bir konu seçilmelidir. Arkadaşlarınızla alternatiflerinizi önceden değerlendirin (1., 2., 3. konu gibi).

Ankette karşınıza çıkacak konuları incelemeniz yararlı olacaktır.

Anlatmayı planladığınız konu bu listede yoksa, diğer seçeneğini seçmelisiniz.

Tez konuları, yapay zekanın alt alanlarını veya veri madenciliği kullanımı gibi konuları içeren gruplar da dilerlerse bu seçeneği kullanabilirler (tez adlarını Aşama II’de sunum başlığı olarak yazabilirler). Proje 2’yi tez konusunda yapıp, ayrı bir sunum konusu da seçebilirler.

Aşama II) Herhangi bir konuyu anketten seçebildiyseniz, sadece grup temsilciniz MOODLE’da Ankette konunuzu seçtikten sonra, Sunum Grubunuzu Oluşturan Öğrencilerin Numara ve İsimlerini Kendiniz Dahil Yazınız. Konu başlığınızı da başa ekleyiniz.

etkinliğinden sunum başlığınızı ve tüm grup üyelerinin bilgilerini yazmalıdır.

Diğer seçeneğini seçen grup temsilcileri de aynı şekilde bilgileri girmelidir. 

 

Konu belirlemeyi anket bitiş tarihi sonrasına bırakanların Sunum notları 20% düşürülebilecektir.

Tez konusu dersle ilgili olmayan öğrenciler gruplar oluşturup, konu belirleyerek o konuda sunum yapabilirler ve dönem projesi (Proje 2) de hazırlayabilirler; yapılmış olan yayınları sunum çalışması sırasında inceleyerek daha kaliteli bir proje yapma avantajı elde etmiş olabilirler.

Sunum konusu belirlemek için, http://yzgrafik.ege.edu.tr/~ugur/11_12_Spring/NN/Sunum/ adresindeki belgeleri inceleyebilirsiniz. Ayrıca, geçen senelerin haftalık planlarına ulaşarak sunum başlıklarını görebilirsiniz. MOODLE’dan geçen seneki sunumlara da ulaşabilirsiniz.

Dersin arasınavlardan sonraki Seminer Sunumları ortalama 20-45 dk. sürmelidir. 25 ile 50 arasında slayt içermesi, sayfa numaralarının olması ve başta seminer içeriğinin verilmesi gereklidir. Sonda kaynakça yer almalı ve içeride atıf verilmelidir. Önemli kısımlar detaylandırılmalı, ayrıntılar için bağlantılar verilmeli ve kısa geçilmelidir.  

 

Duyuru 2: İzmir’deki ve Türkiye’deki Bazı Teknoparklar

 

EGE Üniversitesi Teknopark : http://teknoparkege.com/

Dokuz Eylül (Sağlık, İnciraltı Yerleşkesi – Balçova) / (Mühendislik, Tınaztepe Buca) DEPARK : https://www.depark.com/firmalar

İzmir Teknoloji Geliştirme Bölgesi (Urla): http://teknoparkizmir.com.tr/

 

ODTÜ Teknokent: http://odtuteknokent.com.tr/tr

İTÜ Teknokent: http://www.ariteknokent.com.tr

Bilkent Cyberpark: http://www.cyberpark.com.tr/WebContent/WebContent/2783, http://www.cyberpark.com.tr/Splash/Splash/2820

 

İş başvuruları için faaliyet alanlarını inceleyebilirsiniz.

 

 

Deep Learning Türkiye ve Kaynaklar

https://deeplearningturkiye.com/

 

 

Türkiye’de Bilişsel Bilim Programları :

http://ii.metu.edu.tr/cognitive-science-msphd

http://cogsci.boun.edu.tr/

 

http://huseyindemirtas.net/bilissel-bilim-nedir-turkiyede-bilissel-bilim-cognitive-science/

 

Yapay Zeka ve Görüntü İşleme Günleri (YAZGİG): http://yazgig.com/, https://www.facebook.com/auyazgit/

 

Yapay Öğrenme ve Bilgi İşlemede Yeni Teknikler Lisansüstü Yaz Okulu: http://obayo.ogam.metu.edu.tr/cagri-metni

 

 

 

 

Duyuru 1:

 

 

Dersi seçme veya başka derse geçme konusunda karar verme aşamasındaki öğrenciler için yönlendirme:

 

Highlights:

·        Ders Yapay Zeka (Artificial Intelligence - AI) dersinin önemli konuları ile birlikte Makine Öğrenmesi ve yoğun işleme dayalı yöntemleri üzerine detaylı olarak odaklanmaktadır.

·        Akademik olarak yurtiçi ve yurtdışında birçok üniversitede AI alanında veya alt alanlarında araştırma grupları ve çalışan öğretim üyeleri bulunduğundan, lisansüstü eğitim için yararlı olabilmektedir.

·        Sektörde de Yapay Zeka, Makine Öğrenmesi, Optimizasyon ve Veri Madenciliği tekniklerinin kullanımı giderek yaygınlaştığından konuları öğrenmenin önemi artmaktadır.

·        Dersin seçiminde dikkat edilmesi gereken konular: i) Dersin belirli bir iş yükü bulunmaktadır. ii) Mezuniyetten sonra, belirtilen ve konu ile ilgili alanlarda hiç çalışma yapmayı düşünmeyen öğrenciler için de alternatif derslerin daha çok yararlı olma ihtimali vardır.              

Ders, İşlemsel Zeka ve / veya Yapay Zeka ve / veya Makine Öğrenmesi alanları ile ilgilenen ve mezun olduktan sonra bu alanda çalışmayı düşünen öğrenciler için yararlı olmaktadır. Tüm dünyada olduğu ve yıllardır bölümde verildiği gibi dersin doğası gereği bilgisayar dili öğretme veya yazılım tekniklerini uygulatma veya bu tür dersleri destekleme gibi bir amacı bulunmamaktadır. Yazılım, programlama ve diğer konularda kendilerini ilerletmek isteyenlerin, dersin döneminde açılan alternatiflerini tercih etmeleri önerilir. Ayrıca ders, kayıtlanan öğrenciler için bilimsel programlama yükü de getireceğinden, kodlama yapmak istemeyen öğrenciler için de uygun bir seçenek değildir. Derste, Matlab, Python vb. ortamlar hakkında bilgiler de verilecektir. Öğrencilerden, matematik ve istatistik tabanlı deneysel çalışmalar yapma konusunda istekli olmaları da beklenmektedir. Dersi öğrenmek ve geçmek için, projelere özen gösterilmelidir.       

 

Ders kapsamında, Yapay Zeka, Arama, Makine Öğrenmesi, Yapay Sinir Ağları, Genetik Algoritmalar, Bulanık Mantık ve Sürü Zekası Yöntemleri ve altyapılarındaki matematik üzerinde durulmaktadır. 

 

Dönem başında konular yoğun olarak anlatıldığından öğrencilerin daha fazla çalışması gerekmektedir. Son 4-5 hafta dersin öğrenci seminerleri olduğundan, tempo düşürülebilmektedir. Ancak ilgili projenin yapılması ve sınava çalışılması beklenmektedir.

 

Yapay Zeka, Makine Öğrenmesi kavramları anlatılmakta ve görüntü işleme uygulamalarına da değinilmektedir. Dönem sonunda öğrenciler, bir İşlemsel Zeka (YSA, GA, BM) yönteminin altyapısını öğrenerek uygulayabilir hale gelmektedirler; tahminleme, sınıflandırma ve/veya optimizasyon problemlerinin çözümünde deneyim kazanmaktadırlar.

 

Türkiye’de birçok üniversitede bu alanda çalışan gruplar olduğundan, Lisansüstü Eğitim yapmak için bir avantaj oluşturabilmektedir. Bu konuda yurt dışında lisansüstü eğitim ve çalışmalar yapan öğrencilerimiz de çoğalmıştır. Zeki yazılımlar geliştirmenin öneminin gelecekte daha da artacağı öngörülmektedir.

 

Dersin (Muhtemel) Değerlendirmesi:

Activities

Projects 1,2;
Presentation, Attendance

Midterm Exam

Final Exam

%25

%25

%50

 

Derste 2 adet Proje verilmesi planlanmaktadır. Öğrenciler 3’er kişilik gruplar oluşturarak, İşlemsel Zeka veya alt alanlarında güncel bir konuyu araştırarak sunum da yapmaktadırlar.  

 

Alternatif teknik seçimlik derslere ilişkin bilgilere EÜ Ders Kataloğundan ulaşabilirsiniz. Güncel bilgiler için derslerin öğretim üyelerine danışılmalıdır.